دانش > پزشکی - بخش زیادی از عمر انسان در خواب می‌گذرد. خواب آرام و راحت اما تنها راهکار برای ریکاوری یا احیای بدن بعد از یک روز پرتلاش است. به گزارش دویچه وله 12 نکته وجود دارد که با رعایت آن می‌توانید خواب بهتر و با کیفیت‌تری داشته باشید.

12 نکته‌ای که باعث می‌شود خواب راحت داشته باشید/خواب خوب یکی مهمترین عوامل سلامتی - تصویر 1

12 نکته‌ای که باعث می‌شود خواب راحت داشته باشید/خواب خوب یکی مهمترین عوامل سلامتی

دانش > پزشکی - بخش زیادی از عمر انسان در خواب می‌گذرد. خواب آرام و راحت اما تنها راهکار برای ریکاوری یا احیای بدن بعد از یک روز پرتلاش است. به گزارش دویچه وله 12 نکته وجود دارد که با رعایت آن می‌توانید خواب بهتر و با کیفیت‌تری داشته باشید.

1- سعی کنید زمانی بخوابید که واقعا خسته هستید و خواب به سراغتان آمده است.
2- داشتن نظم هميشه خوب است. تلاش كنيد براي زمان خوابیدن و بیدارشدن هم ساعت منظمي داشته باشيد.
3- با توجه به تأثیر بي‌خواب كننده نوشیدنی‌هایی کافئین‌دار مانند قهوه، چای، نوشيدني‌هاي گازدار و همچنین نوشابه‌های انرژی‌زا بهتر است که ۴ تا ۶ ساعت پیش از خوابیدن، قيد آنها را بزنيد.
4-سيگار هميشه بد است و خطرناك. اما براي اينكه حداقل خواب راحتي داشته باشيد شب‌ها، به ویژه پیش از رفتن به رختخواب از کشیدن سیگار و مصرف دخانیات پرهیز کنید.
5- توجه کنید که اتاق خواب شما به اندازه کافی آرام، کم‌سروصدا و تاریک باشد. اگر محیط اطراف پرسروصدا است، از گوشگیرهاي مخصوص استفاده کنید.
6- سعی کنید، دمای اتاق خواب نه گرم باشد و نه سرد. دمای مطلوب اتاق خواب ۱۸ درجه سلسيوس است.
7- اگر چه ورزش در رفع استرس مؤثر است، اما تلاش كنيد از تحرکات ورزشی شدید پیش از رفتن به خواب خودداری کنید. ورزش باعث گردش بیشتر و سریعتر خون می‌شود.
8- از خواب طولانی در طول روز پرهیز کنید. خواب بعدازظهر براي سلامتي مفيد است اما يك ربع تا نيم ساعت!

12 نکته‌ای که باعث می‌شود خواب راحت داشته باشید/خواب خوب یکی مهمترین عوامل سلامتی - تصویر 2


9- بعضي‌ها عادت به تماشای تلویزیون، مطالعه یا حتی کار با لپ‌تاپ در تختخواب دارند. اما به افرادی که دچار بدخوابی یا بی‌خوابی هستند، توصیه می‌شود که دور اين كار قلم بكشند. به ويژه نگه كردن زياد به صفحه گجت‌ها در هنگام شب ترشح هرمون‌هاي خواب راحت را در بدن شما مختل مي‌كند.
10- درصورتی که هنگام خوابیدن ناآرام هستید و پیوسته در تختخواب غلت مي‌زنيد، بهتر است که دائم به ساعت نگاه نکنید، چون بيشتر زیر فشار عصبی قرار می‌گیريد و دشوارتر به خواب می‌روید.

11- اگر حس می‌کنید که خوابتان نمی‌رود، سعی نکنید به زور بخوابید. بهتر است بلند شوید و خود را با چیزی سرگرم کنید، تا به طور طبیعی خسته شوید و خوابتان بگیرد.
12- خواب درست و راحت يكي از مهمترين عوامل داشتن بدن سالم است. مشكلات براي همه به اندازه كافي ر طول روز وجود دارد و بهتر است قبل خواب ديگر بي خيال آنها تا فردا شويد. بی‌خوابی و بدخوابی شما شايد به خاطر این است که هميشه به مسائل و کارهایی فکر می‌کنید که در روزهای بعد قرار است انجام دهید.بهتر است یک دفترچه کوچک کنار تختتان داشته باشید و این کارها یا مشغله‌های ذهنی را یادداشت کنید. با همین کار این مشغله‌ها کوچکتر به نظر مي‌رسند.

5454

کلمات کلیدی :
نظرات بییندگان :

بهترین مشاغل و خدمات شهر خود را ، در سایت نشونه پیدا کنید.

مشاهده سایت نشونه