راه های تضعیف سیستم ایمنی بدن. در حال حاضر در حال سپری کردن فصل سرما هستیم و اگر برنامه غذایی بی ارزش و عاداتی نادرست را در پیش بگیریم، قطعا بیماری های زمستانی نظیر سرماخوردگی و آنفلوآنزا گریبان گیرمان خواهند شد، زیرا این رفتارها و عادات نادرست، سیستم ایمنی بدن را تضعیف کرده و مانع اجرای صحیح وظایف می شود. زینب حکیمی - بخش سلامت تبیان. نداشتن خواب کافی بدن برای بهبود بخشیدن به شرایط درونی خود و احتمالا حل مشکلات و درمان نیاز به خواب کافی دارد. وقتی خوابتان ناکافی باشد، سیستم ایمنی بدن تضعی ...

راه های تضعیف سیستم ایمنی بدن

در حال حاضر در حال سپری کردن فصل سرما هستیم و اگر برنامه غذایی بی ارزش و عاداتی نادرست را در پیش بگیریم، قطعا بیماری های زمستانی نظیر سرماخوردگی و آنفلوآنزا گریبان گیرمان خواهند شد، زیرا این رفتارها و عادات نادرست، سیستم ایمنی بدن را تضعیف کرده و مانع اجرای صحیح وظایف می شود.

زینب حکیمی - بخش سلامت تبیان
سیستم ایمنی بدن

نداشتن خواب کافی

بدن برای بهبود بخشیدن به شرایط درونی خود و احتمالا حل مشکلات و درمان نیاز به خواب کافی دارد. وقتی خوابتان ناکافی باشد، سیستم ایمنی بدن تضعیف شده و تعداد سلول های مبارزه کننده با میکروب ها به شدت کاهش می یابد. اگر پس از بیدار شدن از خواب هنوز احساس خستگی می کنید، به این معنی است که احتمالا خوابتان ناکافی و بی کیفیت بوده است.

برای بهبودی شرایط سیستم ایمنی بدن، 7 تا 8 ساعت در شب بخوابید و اگر به دلیل مشغله ی کاری نمی توانید این میزان خواب شبانه را داشته باشید، چرت های روزانه بین کارهایتان را فراموش نکنید.

زیاده روی در مصرف غذا و نوشیدنی

گاهی فرصتی پیش می آید تا با دوستان و یا خانواده خود به یک میهمانی بروید، اما آنچه که مهم است این است که باید مواظب میزان چربی و قند دریافتی از مواد غذایی باشید.

برخی افراد در تعطیلات هم دست از کار برنمی دارند که این امر سبب افزایش استرس و در نهایت موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن می شود

زیاده روی در مصرف چربی و کربوهیدرات منجر به کاهش کارایی گلبول های سفید خون می گردد. پس از گذشت نیم ساعت از مصرف قند فراوان ، تا پنج ساعت توانایی گلبول های سفید در نابودکردن میکروب ها کاهش می یابد.

قبل از رفتن به میهمانی سعی کنید یک وعده غذای متعادل و سالم مصرف کنید تا مانع پرخوری تان در میهمانی شود.

باشگاه های ورزشی پر از میکروب

اگر در فصل زمستان و سرما به باشگاه می روید، حواستان را بیشتر جمع کنید. باشگاه های ورزشی یکی از بهترین مکان ها برای باقی ماندن میکروب ها هستند.

برخی افراد سرما خورده در دست هایشان سرفه و یا عطسه می کنند، سپس با یک وسیله ورزشی مانند دمبل کار می کنند. در این فصول حواستان باشد دست هایتان را به صورت، بینی ، اطراف دهانتان و چشم ها نزنید. تا آنجا که می توانید دست هایتان را قبل از خروج از باشگاه بشویید و در صورت امکان از دستکش استفاده کنید.

عفونت های ناشی از باکتری استافیلوکوکوس اورئوس در باشگاه ها غیر معمول نیست. استافیلوکوک اورئوس، گستره وسیعی از عفونت ها از عفونت های ساده پوستی (مانند جوش دانه، کورک، کفگیرک، گل مژه و آبسه) و بیماری های تهدیدکننده زندگی (مانند پنومونی، مننژیت، استئومیلیت، اندوکاردیت، سندرم شوک سمی و سپتی سمی) را ایجاد می نماید.

کار بیش از حد و استرس

اغلب، برخی افراد در تعطیلات هم دست از کار برنمی دارند که این امر سبب افزایش استرس و تلاطم روحی خواهد شد و در نهایت موجب کاهش و از دست رفتن انرژی و در نتیجه تضعیف سیستم ایمنی بدن می شود.

سیگار کشیدن

دود سیگار به طور مستقیم می تواند به عفونت های تنفسی فوقانی، به ویژه در فصل سرد منجر شده و در نهایت باعث ابتلا به آنفلوانزا شود. همچنین سیگار راهی را برای ورود سایر میکروب ها به بدن می گشاید.

اگر یک فرد سیگاری هستید، در مرحله ی اول بهترین راه، اجتناب از سیگار کشیدن و  سپس دور بودن از افراد سیگاری است. صرف وقت زیاد با افراد سیگاری باعث تشویق بیشتر به استعمال سیگار می شود.

احساس افسردگی

بسیاری از افراد با کمترین بی تحرکی مانند سپری کردن تعطیلات ، مواجهه با مشکلات کوچک و ... دچار افسردگی می شوند. افسردگی باعث افزایش ترشح هورمون کورتیزول و آدرنالین می شود و افزایش این هورمون ها به تضعیف و کاهش شدید عملکرد سیستم ایمنی منجر می شود.

در صورت احساس افسردگی و غم چند نفس عمیق بکشید و هرگز لبخند را فراموش نکنید. لبخند مسکن طبیعی بدن است.


کلمات کلیدی :
نظرات بییندگان :

بهترین مشاغل و خدمات شهر خود را ، در سایت نشونه پیدا کنید.

مشاهده سایت نشونه